24.04.2023
Тема уроку "Види обслуговування"
Ресторанне господарство є галуззю народного господарства, основу якої складають заклади, що характеризуються єдністю форм організації виробництва і обслуговування споживачів, які розрізняються за типами і класами.
Заклади ресторанного господарства виконують три взаємозв'язані функції:
1) виробництво кулінарної продукції;
2) реалізація кулінарної продукції;
3) організація її споживання.
Відповідно до ГОСТ Р 50764-95 «Услуги общественного питания. Общие требования», до послуг ресторанного господарства пред'являють певні вимоги. Послуга ресторанного господарства - результат діяльності закладів і громадян підприємців із задоволення потреб споживача в харчуванні і проведенні дозвілля.
Основна послуга ресторанного господарства - послуга харчування, що є послугою з виготовлення кулінарної продукції і створення умов для її реалізації і споживання відповідно до типу і класу закладу. Вони підрозділяються на наступні:
- послуга харчування ресторану;
- послуга харчування бару;
- послуга харчування кафе;
- послуга харчування їдальні;
- послуга харчування закусочної та ін.
Згідно з ГОСТом 30523-97 «Услуги общественного питания» процес обслуговування – це сукупність операцій, які реалізує виконавець під час контакту зі споживачами послуг під час реалізації кулінарної продукції та організації дозвілля.
Треба засвоїти, що в технологічному процесі обслуговування залучена велика кількість службового персоналу, до якого перш за все відносяться: швейцари, гардеробники, метрдотелі чи адміністратори залів, офіціанти, бармени, касири, продавці, роздавальники та інші посадові особи.
Схема технологічного процесу обслуговування складається з наступних операцій:
1) зустріч гостей;
2) супроводження гостей та їх розміщення;
3) прийом замовлення;
4) досервіровка столів відповідно до прийнятого замовлення;
5) передача замовлення на виробництво;
6) отримання замовлення, доставка його до робочого місця офіціанта;
7) подавання холодних страв та напоїв до столу;
8) заміна використаних приборів та тарілок;
9) підготовка столу до подавання солодких страв та гарячих напоїв;
10) подавання солодких страв та гарячих напоїв;
11) подавання рахунку;
12) розрахунок з гостями та прощання з ними;
13) підготовка столу до нового обслуговування.
Кожна з перерахованих операцій має свої нюанси та вимагає додержання певних правил етикету, які треба добре засвоїти.
Методи обслуговування споживачів: спосіб реалізації споживачам продукції ресторанного господарства. Розрізняють два методи обслуговування: обслуговування офіціантом, барменом, буфетником і самообслуговування.
Форма обслуговування споживачів: організаційний прийом, що є різновидом або поєднанням методів обслуговування споживачів: реалізація кулінарної продукції через торгові автомати, столи саморозрахунку, по типу «шведського столу», відпустка скомплектованих обідів.
Види, методи і форми обслуговування в закладах залежать від місця їди, способу її отримання і доставки споживачам, ступеня участі персоналу в обслуговуванні і т. ін. Вибір найраціональніших видів обслуговування сприяє більш повному задоволенню попиту споживачів.
Основними видами обслуговування в ресторанному господарстві є:
1) реалізація продукції в залах закладів відкритого типу (ресторанів, барів, столових, кафе, закусочних), а також в їдальнях при промислових підприємствах, навчальних закладах;
2) обслуговування пасажирів в дорозі;
3) реалізація кулінарної продукції через магазини (відділи) кулінарії;
4) організація обслуговування офіціантом (барменом) вдома.
У закладах ресторанного господарства застосовують наступні методи обслуговування:
1) самообслуговування;
2) обслуговування офіціантами, барменами;
3) комбінований метод.
При масовому обслуговуванні, при порівняно невеликому асортименті страв у програмі закладу, для прискорення обслуговування застосовують самообслуговування, в процесі якого споживачі самостійно беруть з роздавальні холодні страви і напої, борошняні, кондитерські вироби. Гарячі страви роздавальник розливає безпосередньо перед відпуском, або споживачі користуються спеціальними тепловими апаратами для самостійного розливу гарячих напоїв.
Обслуговування офіціантами застосовують в ресторанах, барах іноді в кафе, в яких створення комфорту грає велику роль, бо ці заклади призначені не тільки для надання послуг з харчування, але і для організації відпочинку споживачів.
При комбінованому методі обслуговування передбачають поєднання двох вказаних методів обслуговування. Наприклад, заклад працює вдень за методом самообслуговування загальнодоступна їдальня), а у вечірній час вона працює як кафе, де застосовують обслуговування офіціантами. Або в ресторанних закладах будинків відпочинку, санаторіїв тощо – відвідувачі самостійно вибирають холодні закуски, солодкі страви, хлібобулочні вироби, а другі гарячі страви та напої подають офіціанти з офіціантського возика.
В закладах ресторанного господарства, які працюють в день як їдальня чи кафе, а в вечорі як кафе чи ресторан необхідно створювати комфортні умови для організації відпочинку споживачів.
Домашнє завдання :Опрацювати теоретичний матеріал . Вивчити тему. Фото конспекту надіслати на електронну пошту: chepakova.nina1@qmail.com
Немає коментарів:
Дописати коментар