Урок №1 Тема уроку: Програма та завдання курсу. Біологічне значення їжі. Хімічний
склад. Основні споживчі речовини.
27.03.20.23
ФІЗІОЛОГІЯ ЯК НАУКА
Фізіологія (physis – природа, logos – наука) – наука про
загальні закономірності функціонування живих організмів та їх складових частин.
У природі існує багато різних видів живих організмів, функціонування
яких суттєво відрізняється. Тому фізіологію поділяють на кілька самостійних
наук : фізіологію рослин, фізіологію мікроорганізмів, фізіологію тварин і
фізіологію людини (рис.1.1). Об’єктом вивчення фізіології людини є організм
людини, особливості функціонування якого залежать від того, здоровий чи хворий
цей організм. Тому фізіологію людини можна
поділити на 2 науки : нормальну і патологічну.
Нормальна
фізіологія вивчає життєдіяльність здорового
організму людини, а патологічна
- хворого.
Фізіологія харчування - розділ "Фізіології", що вивчає закономірності перетворення в
організмі людини нутрієнтів їжі на енергію та структурні елементи тіла, вплив
характеру харчування на стан здоров'я, оптимальні норми харчування відповідно
до стану організму за конкретних умов існування.
Гігієна харчування - це наука, що вивчає вплив аліментарного фактора на організм людини і
розробляє заходи щодо попередження захворювань і зміцнення здоров'я та збільшення
тривалості активного життя шляхом впровадження принципів раціонального
харчування і вимог до якості і безпеки споживаних харчових продуктів.
Дисципліна є фундаментальним курсом, знання якого дають
змогу студентам зрозуміти суть фізіологічних процесів, що відбуваються в
організмі людини під час споживання харчових продуктів, і критично підійти до
вибору харчових продуктів, технологічного процесу виробництва кулінарної
продукції та до складання раціонів харчування. Вивчення цієї дисципліни дає
майбутнім спеціалістам можливість науково обґрунтовувати і керувати
технологічними процесами з метою виробництва високоякісної продукції.
Біологічне
значення їжі визначається складом містяться в ній білків, жирів, вуглеводів,
вітамінів, макро – і мікроелементів. Саме вони є джерелом енергії і пластичного
матеріалу для побудови клітин, органів і тканин зростаючого організму і
особливо важливі для дитини, оскільки в його організмі процеси росту і розвитку
протікають найбільш інтенсивно.
Енергетична цінність, або калорійність, їжі
визначається тією кількістю енергії, яка утворюється в організмі в результаті
її засвоєння і яку прийнято виражати в теплових одиницях – калоріях або
кілокалоріях (1 ккал – 4,184 кДж). Кожен грам білка і кожен грам вуглеводів
будь-якої їжі в організмі виділяє енергію, рівну 16,74 кДж (4 ккал), тоді як 1
г жиру – 37,7 кДж (9 ккал). У таблиці 1 наведені розраховані вченими
фізіологічні норми харчування для дітей старше 1 року. Зазначені в ній величини
потреби в енергії служать відправними даними і для визначення потреби дитячого
організму в основних харчових речовинах – білках, жирах, вуглеводах та ін.
Відомості про хімічний склад та енергетичну цінність
основних продуктів харчування.
Білки. При
грудному вигодовуванні в перші місяці ‘життя потреба дитини в білках повністю
задовольняється за рахунок молока матері. Пізніше білки надходять в організм
дитини з їжею. Одна з основних їх функцій в організмі дитини – пластична: в
процесі травлення білки їжі розпадаються на окремі амінокислоти і
використовуються для побудови організму.
Важлива роль належить білкам в утворенні біологічно активних речовин –
гормонів і ферментів, що регулюють обмінні процеси, в процесах перенесення
необхідних організму речовин, у виробленні імунітету проти різних захворювань.
Використовувані в харчуванні білки
складаються з 20 амінокислот. 8 з них (валін, лейцин, ізолейцин, лізин,
треонін, метіонін, триптофан, фенілаланін, а для дітей раннього віку також
аргінін і гістидин) називаються незамінними, так як в організмі людини вони не
утворюються і надходять тільки з їжею. Вони присутні в так званих повноцінних
білках тваринного походження, що містяться в м’ясі, рибі, молоці і молочних
продуктах, яйцях. Решта 12 амінокислот (замінні) або утворюються в організмі
самої людини, або в значній кількості містяться в продуктах рослинного
походження – хлібі, картоплі, бобових.
Жири
необхідні організму дитини як джерело енергії і пластичний матеріал. Разом з
білками вони беруть участь у побудові клітин, тканин і органів, забезпечують
засвоєння організмом багатьох вітамінів, беруть участь у виробленні імунітету,
виконують теплоизолирующую функцію, сприяють кращому засвоєнню організмом
мінеральних речовин. Зростаючий дитячий організм потребує як в тваринних жирах,
які містяться в молоці, вершковому маслі, яєчному жовтку, риб’ячому жирі і
багаті насиченими жирними кислотами (пальмітинової, стеаринової та ін.), Так і
в рослинних, багатих поліненасиченими жирними кислотами (лінолевої,
арахідонової та ін.). Останні, як і частина амінокислот білків, в організмі
людини не утворюються і також називаються незамінними або фактором F (їх
біологічне значення прирівнюється до вітамінів).
Основне джерело рослинних жирів – рослинні олії: соняшникова,
кукурудзяна, оливкова, бавовняна, соєва. Рослинні жири повинні займати в
раціоні дитини до 15% загальної кількості вступників з їжею.
Вуглеводи – один
з основних джерел енергії для дитини. Але цим їхня функція в організмі аж ніяк
не обмежується: їм належить важлива роль у регуляції діяльності центральної
нервової системи і м’язової тканини. Вони входять до складу гормонів і
ферментів, що регулюють обмінні процеси, і сприяють засвоєнню організмом білків
і жирів, складні вуглеводні сполуки (мукополісахариди) беруть участь у процесах
згортання крові і визначають її групову прінадлежность.
В харчових продуктах містяться різні за своєю будовою вуглеводи (цукру).
Прості цукри (глюкоза, фруктоза) і більш складні дисахариди (сахароза,
мальтоза) містяться в значній кількості в меді, цукрі, ягодах і фруктах, швидко
і легко всмоктуються у кишечнику і засвоюються організмом. Складний полісахарид
крохмаль, що міститься у великій кількості в борошні, картоплі та крупах,
засвоюється організмом повільніше і тільки після розщеплення його в кишечнику
до легкозасвоюваній глюкози.
Домашнє завдання :Опрацювати теоретичний
матеріал . Вивчити тему. Фото
конспекту надіслати на електронну пошту: chepakova.nina1@qmail.com
Немає коментарів:
Дописати коментар